A SEO lenyűgöző történeteOnline marketing

A SEO lenyűgöző története

A tartalommarketing szakemberek folyamatosan versenyeznek a tökéletes SEO-optimalizált tartalmak létrehozásáért. De mióta és miért van ez így? 
Ebben a cikkben a keresőoptimalizálás történetébe szeretnénk egy kicsit mélyebb betekintést nyújtani. 
 

Mióta létezik keresőoptimalizálás?


A keresőoptimalizálás (search engine optimization – SEO) fogalma már a Google alapítása előtt is létezett. Egy történet szerint a Jefferson Starship zenekar volt a keresőmarketing egyik mozgatórugója. A 90-es évek közepén Bob Heyman promóter dühös hívást kapott a zenekartól, amely turné közben már nem találta a saját weboldalát. Több rajongói oldal ugyanis olyan szenvedélyes cikkeket írt, hogy a keresési eredményekben megelőzték a zenekar hivatalos oldalát. Ennek hatására Heyman és társa, Leland Harden növelte a zenekar hivatalos oldalára mutató linkeket, így az újra a keresési eredmények élére került.

 

Ki találta fel a SEO kifejezést?


Az anekdota szerint Heyman és Harden találta fel a SEO kifejezést. Szakértők azonban azon tűnődnek, vajon mennyi igaz ebből a történetből. Abban az időben a teljesítmény javításához mindössze egy működő weboldalra, néhány bejövő és kimenő linkre és a kulcsszavakra való hivatkozásra volt szükség. Az 1990-es évek közepén-végén az első informatikai úttörők elkezdték alkalmazni ezeket a módszereket, és figyelemre méltó eredményeket értek el.

Az első cég, amely marketinganyagaiban a keresőoptimalizálás kifejezést használta, a Webstep Marketing Agency volt 1997-ben. 
1998 körül Danny Sullivan, a Search Engine Watch alapítója kezdte meg a kifejezés meghonosítását és az ügyféltartalmak optimalizálását azért, hogy azok jól szerepeljenek a keresőmotorok találatai között. 
A keresőoptimalizálás kifejezés 2003-ban jelent meg először a Wikipédián, és megszilárdította státuszát az internetes iparban. Ennek eredményeképpen egy egész iparág alakult ki olyan tanácsadókból és elemzőkből, akik segítenek a vállalatoknak a keresőmotorok találati listájának élére kerülni.
 

A SEO kifejezés szerzői jogi védelmére tett sikertelen kísérlet


Bár a SEO éppen csak kialakulóban volt, sok marketinges fekete kalapos taktikákat vagy kulcsszóhalmozást alkalmazott a jobb eredmények elérése érdekében. 2007-ben Jason Gambert megpróbálta levédetni a SEO kifejezést, állítólag azért, hogy megvédje a keresőoptimalizálás integritását és megóvja az internetet a visszaélésektől. Ezt a kérelmet azonban az amerikai szabadalmi hivatal 2008-ban elutasította.

 

SEO és a Google felemelkedése


Bár a SEO már a Google előtt is létezett, csak a Google felemelkedésével kapott kellő figyelmet. Bár a SEO minden keresőmotorra kiterjed, a keresőmotorok használatának 93%-át a Larry Page és Sergey Brin által alapított vállalat teszi ki. Ez a dominancia nem fog egyhamar eltűnni. 
Az egyik fő oka annak, hogy a Google képes volt érvényesülni a Yahoo, az AltaVista, a Dog Pile, az Infoseek, az Ask Jeeves és másokkal szemben, nem más, mint a jobb keresési eredmények biztosítása. Ez pedig annak a következménye, hogy a Google mindig is befektetett folyamatainak optimalizálásába. 2021 óta több mint 200 tényezőt elemeznek a SEO-rangsorolás meghatározásakor, és ezek száma az idők során folyamatosan nőtt.

 

A Google algoritmus frissítései


Mivel a Google már évek óta meghatározó a SEO-iparágban, sok fontos adat a legutóbbi Google Core Update körül forog. Így a Google szemüvegén keresztül nézve rendkívül hasznos lehet annak megértésében, hogy a hagyományos keresés hogyan változott az évek során, és mely kritériumok a legfontosabbak.

A Google folyamatosan új algoritmusokat vezet be, és különböző funkciókat kínál, amelyek javítják a keresési eredmények általános minőségét. Matt Cutts, aki 2001 és 2016 között a Google webspamért felelős vezetője és keresőmérnöke volt, számos ilyen frissítést tervezett. Minden egyes algoritmusfrissítés sok munkát ad a tartalomgyártóknak és SEO ügynökségeknek, mivel gyakran átalakítja a domainek indexelését és annak meghatározását, hogy mi számít ténylegesen "releváns tartalomnak". 
A SEO ügynökségek tehát mindig némi gyanakvással vegyes érdeklődéssel várják a Google újabb és újabb frissítéseit.